Pop-up diner: Køb en sandwich, befri en burhøne og få en lille bismag fra CSR-håndvasken

Pop-up diner: Køb en sandwich og befri en høne - Mikkel Bækgaards Madblog

Nytorv i København har fået sig en ny, midlertidig diner. I en ombygget skibscontainer, der kan folde sig ud, serverer Dyrenes Beskyttelse og Hellmann’s mayonnaise sandwiches med pulled port og syltede grønne tomater. Sandwichene er i sig selv dejlige – hvilket jeg prøvesmagte i går, da jeg var til pressepræsentationen af konceptet – men det gode ved denne diner er, at al overskuddet går til Dyrenes Beskyttelse og deres kamp mod burhøns.

Mayonnaise-giganten Hellmann’s har nemlig indgået et samarbejde med Dyrenes Beskyttelse om at sætte fokus på buræg. Ét er nemlig, at mange folk  heldigvis er begyndt at købe æg fra fritgående eller økologiske æg i supermarkederne, men at samtidig mange glemmer de ‘skjulte’ æg, som gemmer sig i produkter som fx mayonnaise, flødeboller eller is. Her ønsker Dyrenes Beskyttelse at sætte fokus på disse produkter, og det er Hellmann’s med på og benytter kun fritgående æg i deres mayo. Dette budskab skal dineren være med til at udbrede, samtidig med at den støtter de stakkels burhøns, der skal befries og have et godt liv – og som madskribent og altmuligkvinde Signe Wennebjerg er gået i spidsen for med sin kampagne ‘Burhønsenes Befrielsesfront’.

Er der en lille CSR-håndvasknings-bismag ved det her?

Det er bestemt et sympatisk projekt, som de to organisationer bag denne diner er gået ind: Lad os endelig få befriet nogle burhøns og øge bevidstheden om, at buræg findes rigtigt mange steder, hvor vi ikke tænker over det.

Men … Jeg kan dog ikke lade være med at være en lille smule skeptisk over Hellmann’s involvering i projektet. På den ene side er det jo sympatisk, at det verdensomspændende mayo-brand går ind i kampen mod burhøns og benytter æg fra fritgående høns i deres produkt. Men alligevel er der for mig en lille følelse af, at det hele lugter lidt af tom CSR-håndvaskning fra deres side. Og hvorfor nu det, kan man spørge? Hvad er der i vejen?

For det første, synes jeg, det er kritisabelt, at de går ikke går hele vejen og rent faktisk laver en økomayonnaise, som sikrer bæredygtighed hele vejen igennem. For hvad med de andre produkter i mayoen? Og hvad med fodderproduktionen til de – godt nok – fritgående høns? Hvor stammer den konventionelle fodder til dem fra?

Og for det andet skal vi også se lidt på, hvem der rent faktisk står bag Hellmann’s. For nok er det et gammel produkt, der har en sød historie om en deli i New York for over 100 år siden. Men faktum er, at bag Hellmann-brandet står en af verdens største fødevarekoncerner, Unilever Food Solutions. Og ringer det navn ikke lige nogen klokker, så kan jeg da nævne en række af de brands, som Unilever står bag: Knorr, Lipton, Ben & Jerry’s (ret overraskende) og Becel – se dem alle her.

Nu er jeg ikke nok inde i tingene til at kunne sige om Unilever’s CSR-strategi er god og sympatisk eller ej, men jeg kan i hvert fald sige, jeg i hvert fald ikke står inde for alle deres produkter på den fødevaremæssige side. Hvem sagde Knorr Bernaise? Og her kan man undre sig over, at giganten ikke går hele vejen og sørger for at smide buræggene ud i alle deres produkter, som fx saucer, is og lignende? Derudover påstår hjemmesiden Corporate Watch, at Unilever står bag en række ‘corporate crimes’ (deres udtryk). Om denne påstand er rigtig, skal jeg heller ikke kunne vurdere, men du kan læse oversigten her og danne dig dit eget indtryk.

Bismag eller ej – sandwichen er god og målet godt

Sandwich, der kan befri burhøns - Mikkel Bækgaards Madblog

Nå, men hvor om alting er, så er sandwichen – bismag eller ej – en virkelig god sandwich med saftig pulled pork (der dog desværre er kold), som har det godt sammen med mayonnaisen og skønne syltede grønne tomater. Og selvom man kan stille spørgsmål ved bagmændene bag Hellmann’s kan man ikke komme uden om, at dette projekt i sig selv er sympatisk. For jo flere, der bliver opmærksomme på de skjulte buræg, jo bedre.

Så er du i nærheden af den blå pop-up-diner-container kan du lige så godt købe din sandwich der. Så støtter du en god sag, og får en god frokost for 30 kr.

Dineren står kun ganske få dage på Nytorv i København – frem til lørdag d. 15. juni 2013 – og herefter flytter den rundt til forskellige byer og festivaler. Blandt andet kommer den forbi Roskilde Festivalen, hvor jeg bestemt godt kunne finde på at kigge forbi igen og få en sandwich med dejlig pulled port og en let bismag af CSR-håndvask, som de grønne tomater heldigvis godt kan overdøve.

Dineren lander også Odense (19. Juni), Aarhus (20.-21. Juni), Aalborg (22. Juni), og Roskilde Festival (1.juli-7.juli).

Grønne planter i fine rustikke kasser i pop-up-dineren - Mikkel Bækgaards Madblog

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *